Zjištění České školní inspekce nás motivují

1.jpg
  • 21.3.2016
  • Ivan Gerhát

Dne 9. března 2016 proběhlo na Generálním ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR jednání mezirezortní pracovní skupiny k optimalizaci výuky bezpečnostních rizik. Ministerstvo obrany má v pracovní skupině zastoupení z titulu odpovědnosti za problematiku POKOS.

1.jpg
2.jpg

Cílem pracovní skupiny je na základě analýzy posoudit vhodnost současného stavu provádění výuky bezpečnostních tematik (POKOS, ochrana člověka za mimořádných událostí, ochrana zdraví, dopravní výchova) na školách, případně navrhnout jiné vhodnější řešení.

3.jpg
4.jpg

Členem pracovní skupiny je rovněž zástupce České školní inspekce. Ta provedla inspekční šetření, vztahující se k výuce problematiky POKOS na základních školách. Celkem jich bylo v této souvislosti osloveno 4392. Šetření se zabývalo pouze přístupem škol k výuce POKOS, neověřovalo znalosti jejich žáků.

Z výsledků inspekčního šetření České školní inspekce jsme vybrali několik údajů, které budou využity v rámci pokračující implementace vládní Koncepce POKOS:

  • témata POKOS jsou do výuky základních škol zařazena převážně okrajově, a to zejména v předmětech vlastivěda, občanská výchova a tělesná výchova,

  • znalosti a dovednosti v tématech POKOS si přesto dostatečně osvojují žáci v 62 % škol,

  • školení učitelů, prováděná již druhým rokem Ministerstvem obrany v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, nemůže pokrýt současný požadavek - tohoto školení se zatím nezúčastnili učitelé z více než 70 % ZŠ,

  • školy/učitelé témat POKOS by uvítali podporu formou dalších metodických materiálů a širší nabídku kurzů pro učitele,

  • většina škol/učitelů preferuje ponechání současného stavu výuky, kdy jsou bezpečnostní témata vyučována ve více předmětech, jeden společný předmět za nejvhodnější považuje pouze 10 % učitelů ZŠ.