POKOS v Moravskoslezském kraji již potřetí

14915516_1115382665224439_676121536700088760_n.jpg
  • 11.11.2016
  • Daniela Hölzelová

Odbor komunikace Ministerstva obrany ČR si ve spolupráci s 53. plukem průzkumu a elektronického boje připravil v tomto týdnu pro žáky druhého stupně základních škol vzdělávací program s názvem Příprava občanů k obraně státu.

14915516_1115382665224439_676121536700088760_n.jpg

Žáci základních škol v Lískovci v okrese Frýdek – Místek a v Masarykově základní škole v Bohumíně se tak například dozvěděli tajemství, která jsou již téměř dvě tisícovky let připisovány mysliteli Sun Tzu a vyjádřená v díle Umění války: "Když poznáš nepřítele a sám sebe, nebudeš poražen. Pokud nepoznáš nepřítele, ale poznáš sám sebe, máš poloviční šanci zvítězit. Když neznáš sám sebe ani svého nepřítele, prohraješ.“

První verš této moudrosti týkající se znalostí nepřítele pomáhají vojenským velitelům české armády naplnit právě vojáci opavského 53. pluku průzkumu a elektronického boje a jeho specializované jednotky. Informace o možných protivnících, jejich síle, technice, vybavení, záměrech a zázemí pomáhají vítězit a šetřit lidské životy a majetek. Jakým způsobem umí tyto informace Armáda České republiky získat, se žáci obou škol měli možnost dozvědět v jedné z části povídání věnovaném bezpilotním letounům, průzkumu, rušení nebo elektronické ochraně před nastraženými výbušninami. Oblastem, jimiž je pluk jedinečný, což reálně prokázal při nasazení svých vojáků v zahraničních operacích, na kterých se podílí od samotných počátků.

V praktické části pak děti vojákům dokázaly, že se učí velmi rychle. Dovednosti, které viděly od vojenských instruktorů v rámci zdravotnické a chemické přípravy, bez problémů použily při simulovaných situacích. V případech, kdyby šlo o život jejich kamaráda, ať už se jednalo o dopravní nehodu, zranění či důsledky průmyslové havárie.

„To že se před děti postaví voják v uniformě a názorně jim v rámci zdravotnické přípravy předvede, jak zachránit kamarádovi život nebo jak se zachovat při živelních pohromách, má z našich zkušeností větší efekt, než když se o to pokoušíme v rámci přípravy my jako učitelé,“ vysvětluje přínos ředitel Masarykovy základní školy. „Úplně nejvíc je to ale znát při vyprávění o životě a podmínkách dětí v jiných zemích jako Afghánistán či Kosovo, kdy děti velmi citlivě reagují na autenticitu zážitků a zkušeností, které jim my pouhým výkladem nemůžeme zprostředkovat,“ doplňuje jeho mladší kolegyně stojící za celým projektem Přípravy občanů k obraně státu na této škole.

Příprava občanů k obraně státu je dlouhodobý projekt, který bude od příštího ruku určen i pro střední školy a také širokou veřejnost, která se o tuto problematiku zajímá.

autor: kpt. Petr Šiler, tiskový a informační důstojník 53. pluku průzkumu a elektronického boje Opava