Je chybou, že branná výchova zmizela z osnov, shodují se kantoři

image0_26_1.jpg
  • 28.3.2022
  • Daniela Hölzelová

V minulém týdnu se vojáci 22. základny vrtulníkového letectva společně s kolegy z odboru komunikace Ministerstva obrany opět vypravili s projektem POKOS (Příprava občanů k obraně státu) do škol, tentokrát na Vysočinu.

image0_26_1.jpg

Během prezentací se žáci a pedagogové ze Základní školy Myslibořice a Základní školy Křížová v Jihlavě dozvěděli o základních principech obrany státu, úloze ozbrojených sil a mezinárodních organizacích. Vojáci dětem představili náměšťskou leteckou základnu, hlavní úkoly vrtulníkářů i leteckou techniku. O své práci ve školách vyprávěl vojenský pilot vrtulníku Mi-24/35 nebo palubní střelec z posádky vrtulníku Mi-171.

Vojáci z vrtulníkové základny na ukázku přivezli i část výstroje a výzbroje pilotů, palubních střelců a dalších vojenských profesionálů. Největším lákadlem byla pro děti letecká přilba v tygří kamufláži a balistická ochrana palubního střelce.

Škola hrou

V praktické části si děti otestovaly, jak ošetřit krvácení, jak poskytnout první pomoc při zástavě srdce a další život zachraňující úkony. Také se naučily, jak se chovat v případě úniku nebezpečných chemických látek nebo si vyzkoušely prostředky individuální ochrany. Četař Roman Pavlík upřesňuje: „Dětem například ukazujeme, jak si nasadit ochrannou masku, jak ji utáhnout, aby správně těsnila a plnila svoji funkci.“ Školáci z Myslibořic si navíc mohli před budovou školy prohlédnout automobilovou vojenskou techniku, konkrétně Tatru T 810 a T 815 nebo vojenský Land Rover LR110.

o-sve-praci-prijel-do-skol-povidat-vojensky-pilor-vrtulniku-mi-2435.jpg

Oživení výuky

A jak hodnotí projekt POKOS zástupkyně obou škol? Obě se shodují, že bylo chybou, že ze školních osnov zmizela branná výchova. Zástupkyně ředitelky jihlavské základní školy Lenka Picková navíc dodává: „Je to pro nás oživení výuky, žáci se dozvědí něco nového a vidí praktické ukázky. To je pro ně podstatné, jsou z toho nadšené, mohou si spoustu věcí vyzkoušet a seznámí se s výbavou, ke které se běžně nedostanou. Například plynová maska je pro ně úplnou novinkou, přestože dřív to byla běžná součást výuky a děti to měly nacvičené.“

Autor: Štěpánka Tříletá a Daniela Hölzelová